english
Son Yorumlar
Öne Çıkan Yayınlar
Tarihin Derin Kazısı Olarak Sanat ve Duyarlılığın Kesişen Ufku
Yazar: Erkut Sezgin
Çeviri:
Yayın: Cem Yayınevi
Estetik - Modernizmin Tasfiyesi
Yazar: Ali Artun
Çeviri:
Yayın: İletişim Yayınevi
Yazar: Mehmet Yılmaz
Çeviri:
Yayın: Ütopya Yayınevi
Özel'e girmeden 'beden'le tam temas
Fotoğraf
14.02.2012
Röportaj: Gözde Türkkan     Yazan: Muhsin Akgün

'Full Contact' serisinde beden kullanımına odaklanan Gözde Türkkan, "Çektiğim kişilerin dünyasına girmemeye özen gösterdim" diyor

Gözde Türkkan, 2011 yılının yaz aylarında Tayland’da gerçekleştirdiği çekimlerle, paranın takas alanı olarak kadın ve erkek bedenlerinin kullanımındaki paralelliği ortaya çıkarıyor. 2010 yılında gerçekleştirdiği ‘Pay Here’ sergisiyle tanıştığım Gözde Türkkan ile Tayland’da seks ticaretinin ve Muay Thai sporunun ortak noktası bedenden hareketle oluşturduğu ‘Full Contact’ sergisi dolayısıyla karşınızdayız.

‘Full Contact’ projesi nasıl oluştu? Çekimler için neden Tayland’ı seçtiniz?
Tayland’a gitmem iki farklı nedenden ötürü. Birincisi uzun süredir yaptığım Muay Thai sporunu yoğun şekilde yapabilecektim orada. Diğer neden cinsiyet politikaları üzerine olan projelerimin bir yenisini daha gerçekleştirmek... Giderken aklımda Muay Thai dövüşçüleriyle cinsel hizmetler veren kişilerin hikâyesini birleştirmek yoktu, tamamen orada kendiliğinden gelişti.

Çekimler tamamen doğaçlama mıydı?
Çekimlerin hepsi doğaçlama gerçekleşti. Tayland’a gitmeden önce makaleler okudum, araştırmalar yaptım. Özellikle gece hayatı konusunda fikir edinebilmek amacıyla oraya daha önce giden turistlerin çeşitli video sitelerine yükledikleri amatör videoları izledim. Aklımda oluşturduğum kurguları gelişigüzel yaptığım çekimlerle birleştirdim. Ayrıca çekimleri gerçekleştirirken çektiğim kişilerin dünyasına girmemeye özen gösterdim, hayatlarını teğet geçmeye çalıştım.

Muay Thai sporuna nasıl başladınız?
İlk olarak altı sene önce kickbox’la başladım. İki sene önce de master için Londra’da bulunduğum dönemde Muay Thai’yle devam ettim.

Tayland’ın gece hayatına fotoğraf makinenizle girmek cesareti bu spordan mı geliyor! Malum bizde bu tür yerlere makineyle girmek pek hoş karşılanmıyor.
Muhtemelen en tehlikeli yerlere girmedim diyebilirim. Bunun iki nedeni var. Birincisi çok hassas bir konu, insanların belli bir sefalet ve zor yaşam koşullarından ötürü yaptığı işi konu edinmem. Bunun çok daha farklı yönleri var tabii. Mesela çocukların cinsel istismarı gibi. Bilinçli olarak, ne çocukların bulunduğu yerlere girmek ne de onları fotoğraflamak istedim çünkü çok daha büyük bir trajedi bu durum. Fotoğrafla bu durumu istismar etmek istemedim. Diğer taraftan yurtdışında bazı ülkelerde fotoğraf makinesi ile bu gibi yerlere girilmesine pek tepki göstermiyorlar. Türkiye’de bu konu daha sorunlu.

Şimdiye kadar yaptığınız bütün sergilerde derdinizi hep beden üzerinden anlattığınızı görüyorum... Bunun için kendi bedeninizi kullanmaktan da çekinmediniz.
‘Full Contact’ serisine başlarken kafamdaki proje cinsel hizmet veren kadın-erkek ve onların Batılı müşterileriydi. Fakat yaptığım Muay Thai sporunun çok yoğun bir antrenman temposu vardı. Haftanın altı günü. Ve bu o kadar büyük bir zevk verdi ki, ben de kendi bedenimle çok daha haşir neşir olabildim. Bu sporu orada tam anlamıyla yapabildim. Çok iyi geldi bana bu. İnsanların kendi bedenleriyle olan ilişkisi hoşuma gitti. O kadar çok bedenlerini kullanarak yaşıyorlar ki, bilinçaltımda bu durumdan çok etkilendim. Vücudun çalışmayla şekillenmesi süreci beni çok heyecanlandırdı.

Çekimlerde yaşadığınız size ilginç gelen bir durum var mı?
Barlar sokağında çekim yaparken iki transseksüel elinde makine gördükleri turistlere yaklaşıp ‘hadi birlikte fotoğraf çektirelim’ diyerek fotoğraf çektiriyorlar sonrasında bunun karşılığında belli bir ödeme bekliyorlar ve istedikleri rakamın altında bir ödemeyi kabul etmiyorlardı. Benden de para istediler, ödeme yaptım tabii yoksa başım belaya girebilirdi. Bu seride zıt olan tek durum bu aslında.

Çekimler sırasında kullandığınız ekipmanlar nelerdi?
İki makinem vardı. Hasselblad 500 orta format analog ve Ricoh yeni nesil lensi değişebilen kompakt dijital gövde kullandım. Serideki sadece üç fotoğrafı dijital makinemle çektim. Diğer bütün fotoğraflar analog makinemin sonuçları.

Çoğu haliyle gece çekimleri sergideki fotoğrafların. Orta Format bir kamera ile çalışmak ışık koşullarını düşünürsek zor olmadı mı?
Serinin büyük bölümünün çekimleri doğal ışıkta çekildi. Ortam ışığı gece olmasından dolayı azdı. Bu sebeple filmleri en son aşamasına kadar çekimde, banyo aşamasında son safhasına kadar zorladım.

Son olarak resmi bir maçta hiç dövüştün mü?
Hayır şu ana kadar resmi bir maça çıkmadım. Tayland’da geçirdiğim süre zarfında yaptığım antrenmanlar beni daha da heyecanlandırdı. Tayland’a tekrar gittiğimde bir kere resmi bir maça çıkacağım. Bunu yapmayı çok istiyorum.

Sergi 25 Şubat tarihine kadar Galeri x-ist’te.

Radikal / Fotoğraf: MUHSİN AKGÜN

 

Henüz yorum yapılmamış.
Benzer Röportajlar
Serkan Taycan, 'Kabuk' başlıklı fotoğraf sergisinde, kentsel dönüşümde merkez?çevre tartışmalarına dair yeni sorular soruyor. Şehrin çeperinde yükselen binalar,
0
0
Eugenio Recuenco Kimdir? gibi klişelere girmeyeceğim, bir çoğunuz kim olduğunu biliyorken daha fazla bir kesimin bilmiyor olması muhtemel. Sevdiğim şeyler bana özel kalsın isterim, pek de paylaşm
0
0
Yeni çalışmalarını 'İkililer' başlığıyla sergileyen Ahmet Elhan, "Fotoğraf hem gerçeği söylüyor, hem de içinde yalanlar barındırıyor. Bir fotoğrafla karşı karşıya
0
1
Çerkes Karadağ Kimdir? Tanıyabilir miyiz? Çerkes Karadağ bir vatandaştır ve Çerkes Karadağ bir vatandaş olarak Kars’ta doğdu, 1953 yılında. Ben çok küçü
0
1
2005 yılından beri tüm çalışmalarını takip ettiğim Ali Alışır, fotoğraflarında yaşamın gerçeğini düşlerle buluşturan bir sanatçı benim için. 1978 doğumlu. 1996 yılında Y
0
0