english
Son Yorumlar
Öne Çıkan Yayınlar
Tarihin Derin Kazısı Olarak Sanat ve Duyarlılığın Kesişen Ufku
Yazar: Erkut Sezgin
Çeviri:
Yayın: Cem Yayınevi
Estetik - Modernizmin Tasfiyesi
Yazar: Ali Artun
Çeviri:
Yayın: İletişim Yayınevi
Yazar: Mehmet Yılmaz
Çeviri:
Yayın: Ütopya Yayınevi
Monet’nin Bahçesi
Resim
28.10.2012

Bahçesine ve çiçeklerine tutkun Monet’nin, orada gerçekleştirdiği son dönem çalışmaları ve gözündeki rahatsızlık ile değişen, cesurlaşan yapıtları bu sergide yer alıyor.

"İzlenim: Gün Doğumu" adlı yapıtıyla İzlenimcilik’e ad veren, modern resim sanatının ve akademik geleneklerin kırıldığı İzlenimcilik hareketinin başlıca sanatçılarından olan Fransız sanatçı Claude Monet’nin geç dönem bahçe manzaralarının, çiçeklerinin ve ünlü Japon Köprüsü’nün tablolarının bulunduğu sergisi, Sakıp Sabancı Müzesi’nde 6 Ocak 2013 tarihine kadar izlenebilir. Sergide ayrıca oğulları, Jean ve Michel’in portreleri ve çağdaşı Auguste Renoir’ın kendisini ve eşini resmettiği tabloları: "Madame Claude Monet’nin Portresi" (1873) ve "Gazete Okuyan Monet" (1873), bulunuyor.
 
Bu portreler, sergi alanında duvar yüksekliğinde yansıtılmış Giverny Bahçesi’nin görüntülerinden oluşan videolarla başlıyor, sanatçının hayatının kronolojik şemasının gösterildiği bölümden sonra da devam ediyor. Oğullarının portrelerinde, Monet’nin doğa resimlerinde uyguladığı fırça darbeleri ve izlenimci tavır görülüyor. Bu tavır, portrelerde oğullarının karakterlerinin yansıtılmasına dönüşüyor. Giverny’de yaşamaya başlamadan önceki zamanlarda resmettiği, "Argenteuil Yakınlarında Yürüyüş", "Porte Villez’de Sen Nehri, Pembe Etki" ve "Porte-Villez... Akşam Etkisi" tabloları bulunuyor bu portrelerden sonra…
 
Bu sergideki tabloların çoğu Monet'nin Giverny Bahçesi’nde gerçekleştirdiği çalışmalardan oluşuyor. Monet, Giverny’de 1883’te kiraladığı mülküne taşınıyor ve 1890’da da burayı satın alarak, ömrünün geri kalanını burada geçiriyor. Bu bahçenin Giverny Bahçesi olarak anılmasıyla da, sergi, "Monet’nin Bahçesi" başlığında gerçekleşiyor. Şehir hayatından uzaklaşmak isteyen, kendi bahçesini oluşturarak, resmetmek için inzivaya çekilen, bahçesinin ve çiçeklerinin tutkunu olan Monet, ressam olmasını belki de çiçeklere borçlu olduğunu belirtiyor. Öyle ki, ikinci eşi Alice’e mektubunda, güllerinin korunması gerektiğini tembihlerken, aksinin bir cinayet olacağını da söylüyor.
 
Sergide, kronolojik sırayı izleyerek devam ettikçe, resimlerdeki fırça darbelerinin kalınlaştığı, renklerin değiştiği, detayların azaldığı görülüyor. Resimlerdeki soyutlama ve bulanıklaşma son dönemlere doğru artarak devam ediyor. Bu dönem eserleri, 19. yüzyıl sonunda İzlenimcilik hareketine verdiği ilhamın, 20. yüzyılın başında, sanatsal soyutlama ile yenilenmesini sağlıyor. Bu süreci, Monet’nin yaşadığı fiziksel etmenlerin de yönlendirdiğini düşünebiliriz. Monet’nin 1905 yılında başlayan görme ile ilgili sıkıntılarına, 1912 yılında çift katarakt tanısı konur. Bazı sanat tarihçileri Monet’nin 1905 yılından sonra, yapıtlarında ortaya çıkan soyutlamaları ve renk kullanımlarını, gözlerinin bozuk olmasına ve renkleri farklı algılamış olmasına bağlar.
 
Monet görme sıkıntılarının başlamasından sonra, nilüferleri ve salkım söğütleri resmettiği serilerinde, fırça darbelerini çiçeklerin yapılarına göre uyguluyor. Kendisi için yaptığı, nilüferlerin ve salkım söğütlerin bulunduğu deneysel büyük tablolarında, yeşilin ve mavinin yoğun ve değişik renkleriyle, nilüferlerin kırmızı, pembe, mor ve mavi renklerini birleştiriyor. Monet bahçesindeki göletteki nilüferleri ve bu göledin üstüne salkımları düşen söğütlerin yansımalarını, çeşitli ışıklarda ve açılarda, mümkün olan her biçimde resmetmeyi deneyerek, defalarca çalışmıştır.
 
Nilüfer resimlerindeki hareket ve kadraj, bu serinin ilk dönem resimlerinde daha belirgindir. 1903-1909 yılları arasında yaptığı bu ilk dönem nilüfer resimlerinden iki tanesi sergi alanının bir odasında, nilüferler serisinin girişinde bulunuyor. Su yüzeyinde yatay uzanan nilüferler ile suya yansıyan dikey salkım söğüt yansımaları birbirlerinin arasına geçiyorlar. Monet’nin nilüfer ve salkım söğüt çalıştığı resimlerinin ilk dönem örnekleri olan (1903-1907) bu tablolarda, sanatçı resim için özel bir kadraj belirlemiş ve bu kadraj da resme gizemli bir hava kazandırmıştır.
 
Serginin devamında Monet’nin, bahçesini evine bağlayan güllü yolun, orada bulunan salkım söğüdün, 1895 yılında eklenen Japon Köprüsü’nün ve ithal edilen morsalkımların resimleri bulunuyor. Resimlerindeki mavi, yeşil renk tonlarının zamanla sarı, mor, kırmızı tonlarına dönmesinin ve resimlerinin bulanıklaşarak, daha soyutlaşmasının nedeni, gözlerindeki katarakt rahatsızlığından da kaynaklanıyordu. 1905 yılında başlayan, 1912 yılında tanısı konan katarakt rahatsızlığı için 1923 yılında bir seri ameliyat geçirir. Sanatçı, geçirdiği ameliyatlardan sonra, beğenmediği bazı çalışmalarını imha etmiş olsa da, birçoğunu da elinde tutmuştur.
 
Monet’nin son dönemlerine doğru değişen resimlerinde, sanatçının gözleri ile ilgili sıkıntısının, ona nasıl bir avantaj sağladığı, onu nasıl daha da cesurlaştırdığı, serginin bütününde izleniyor. Sanat tarihinde belirli eksiklerini avantaja çeviren sanatçılara, Monet de son dönem çalışmalarında görüşünde gerçekleşen değişimler sonucunda, avangart bir tavraa yönelmesiyle katılıyor.

‘Monet’nin Bahçesi’
Sanatçı: Claude Monet
Tarih: 9 Ekim 2012-6 Ocak 2013
Yer: Sakıp Sabancı Müzesi/Emirgan/ İstanbul
Tel: 0212 277 22 00
http://muze.sabanciuniv.edu/anasayfa

Henüz yorum yapılmamış.
Benzer Makaleler
Fırça Sanat Galerisinin sahibesi Semra Sancak’ın on parmağında on marifet. Galeri yönetiyor, kurslar açıyor, kendisi sanatla uğraşıyor, röportajlar yapıyor… Sabri Akça ile yaptığı tatlı söyleşisi de >>
0
0
(ŞEREF BİGALİ-FİKRET OTYAM-NEVZAT AKORAL-NURİ ABAÇ-ŞADAN BEZEYİŞ-ADNAN ÇOKER-ORHAN PEKER-TURAN EROL-ZEKİ KIRAL-BURHAN DOĞANÇAY-NİHAT TANDOĞAN-ALİ DEMİR-ÖZDEMİR ALTAN-NECDET KALAY-ÖMER KALEŞİ-DURAN KARACA-FETHİ ARDA) >>
0
0
16 ekim-30 kasım 2012 Hoşdere C 122 9 Ayrancı Çankaya Tel:0 312 438 72 75 Fax:0 312 440 59 60 www.ardasanat.com 16 ekim akşamıydı; hava hafif puslu ama davet edici. Kavaklıdere’deki atölyemin hemen önünde >>
0
0
13 ekim-25 kasım 2012 arete sanat galerisi;kerim sefer plaza,turan güneş blv.no.:98 kat:2, Çankaya Ankara 312- 440 0881 info@aretesanat.com   Benim bildiğim Bedri Rahmi Eyüboğlu 1975 yılında vefat etti. Amma o k >>
0
0
‘çizginin ucunda’  desen sergisi 13 ekim – 30 kasım 2012 ‘m1886 galerisi; tepe prime, eskişehir yolu  9km. A/4 ankara; 312-286 0074’ ‘Tepe Prime’ pek modern ve de sosyetik havalı >>
0
0