english
Son Yorumlar
tuğba yıldızhan
bence yanılma payı yüksek , Mona Lisa o dönmein güzellik anlayışına uygun ö...
Toprak
Pera yine çok güzel bir sergi getirmiş, teşekkürler.......
Öne Çıkan Yayınlar
Tarihin Derin Kazısı Olarak Sanat ve Duyarlılığın Kesişen Ufku
Yazar: Erkut Sezgin
Çeviri:
Yayın: Cem Yayınevi
Estetik - Modernizmin Tasfiyesi
Yazar: Ali Artun
Çeviri:
Yayın: İletişim Yayınevi
Yazar: Mehmet Yılmaz
Çeviri:
Yayın: Ütopya Yayınevi
İlhan Koman’ın dileği yıllar sonra gerçekleşti
Sanatçılar
29.10.2012

ZAMAN - JÜLİDE GÜNGÖR
 
Türk heykel sanatının mihenk taşlarından İlhan Koman’ın 1970’lerin sonunda geliştirdiği ama hayata geçiremediği ‘Sonsuzluk-Eksi-Bir’ serisinden beş heykeli, sanatçının planlarına ve tahayyülündeki malzemeye göre ilk defa üretildi. İlhan Koman Vakfı işbirliğiyle üretilen heykeller, 17 Kasım’a kadar Egeran Galeri’de.

İlhan Koman; 1970’lerin sonunda alüminyum, ahşap ve paslanmaz çelikten yaptığı ilk örnekler yardımıyla ‘Sonsuzluk-Eksi-Bir’ serisini geliştirmişti aslında. Ama kullandığı malzemenin doğasında, fikirlerini tam olarak ifade edecek esnekliği göremeyince onları hayata geçirmekten vazgeçmişti. Son kararı; eserlerin yapısındaki dönüş ve dalga sayısını vurgulayacak şekilde bir tarafı mavi, diğer tarafı gri titanyum malzeme kullanmaktı. Ama olmadı ve ‘Sonsuzluk-Eksi-Bir’ serisi hayata geçmeden öylece kaldı.

Taa ki Egeran Galeri, İlhan Koman’ın işleri arasında bu seriye ait notlara rastlayana dek. Galeri hemen kolları sıvadı ve İlhan Koman Vakfı’yla işbirliği yaparak sanatçının sağlığında bir tahayyül olarak kalan heykelleri üretti. Hem de bir tarafı mavi bir tarafı gri titanyum malzemeyle… Böylece heykeller, sanatçının orijinal planlarına göre ilk kez hayata geçmiş oldu.

Titanyum malzemeden üretilmiş ‘Sonsuzluk-Eksi-Bir’ serisi şu sıralar Tophane Kemankeş Mahallesi’ndeki Egeran Galeri’de sergilenmekte. Uçurtma kuyruklarından esinlenen ve basit bir yapısal fikrin sonsuz olasılıklarını araştıran heykeller, Koman’ın deneysel ve bilimsel yaklaşımını ortaya koyuyor.

Sergi, hem Koman’ın hayalini gerçekleştirmesi hem de sanatçının yapıtlarıyla bizi karşılaştırması bakımından önemli. Çünkü Türkiye’de Koman’ın malzemenin esnekliğine meydan okuyan heykellerinden çok az bulunuyor. Bunlardan en çok bilineni Akdeniz heykeli. 2005 yılında Yapı Kredi Kültür Merkezi’nde düzenlenen İlhan Koman Retrospektifi kapsamında bir süreliğine Galatasaray Meydanı’na gelen heykel, kısa bir süre sonra eski yeri olan Levent’teki Yapı Kredi Binası’nın bahçesine dönmüştü. Hâlâ orada...

2005’teki kapsamlı retrospektiften sonra sanatseverin Koman’la buluşmasıysa beş yıl sonra, yani 2010’da, İlhan Koman Vakfı tarafından düzenlenen Hulda Festivali kapsamında oldu. Sanatçının gemisi Hulda, Stockholm’den yola çıkıp İstanbul’a gelmiş ve bir süreliğine Koman’ın hem öğrenim gördüğü hem de ders verdiği Akademi’nin rıhtımına demirlemişti.

İlhan Koman’ın hayatı

Edirne’den İstanbul’a gelip İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nde heykel eğitimi alan ve ardından Paris’e giden İlhan Koman (1921-1986), yurda dönüşünde Akademi’de ders verdi. 1956’da Stockholm’e taşınan ve Stockholm Güzel Sanatlar Akademisi’nde çalışmaya başlayan sanatçı, 1956’da ailesiyle birlikte Hulda isimli bir teknede yaşamaya başladı. Bu tekne, onun hem evi hem de atölyesiydi. Koman, hayatının sonuna dek Stockholm’de demirlediği teknesinde yaşadı.

Henüz yorum yapılmamış.
Benzer Haberler
İKSV tarafından düzenlenen “Fransa’da Türkiye Mevsimi” vesilesiyle Paris’in en köklü sanat kurumlarından Cité Internationale des Arts’da yirmi yıllığına kiralanan “Türkiye Sanat&c
0
0
Milliyet Sanat Andy Warhol'un daha önce görülmemiş 300 adet çiziminden oluşan sergisi Louisiana Müzesi'nde ziyarete açılacak. Pop art akımının en önmli temsilcilerinden Amerikalı ressam, film
0
0
DHA Dünyaca ünlü ressam Burhan Doğançay tedavi gördüğü hastanede bu sabah hayatını kaybetti. Burhan Doğançay 84 yaşında İstanbul’da tedavi gördüğü Amerikan Hastanesi’nd
0
0
AA Bu yıl, Türk resim sanatının müzayedelerde en yüksek değerlere ulaştığı 'altın yıl' olarak kayıtlara geçti. Osman Hamdi Bey'in 3 milyon 280 bin liraya satılan 'Vazo Yerleştiren Kız' tablosu, 'Ka
0
0
Halim Utlu Sanatçı Emin Gülören’in 15 Aralık 2012 tarihinde Eskişehir Devlet Güzel Sanatlar Galerisi’nde “Artnüyet” başlıklı sergisinin 17 Aralık sabahı sanatçıya haber verilmeden ve hi
0
0